gitinews2811

بر اساس اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک، معاملات مسکن در اسفندماه ۱۳۹۷ نسبت به زمان مشابه سال قبل در کل کشور و شهر تهران به ترتیب ۲۶ درصد افزایش و هفت درصد کاهش داشته است؛ با این حال تعداد قراردادها به ترتیب ۲۴ و ۳۳ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش بنانیوز- مصطفی‌قلی خسروی اظهار کرد: در اسفندماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۹ هزار و ۱۴۰ مورد خرید و فروش ملک در کل کشور انجام شده که نسبت به ماه قبل از آن ۲۴ درصد و نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد اشاره هم‌چنین ۳۵ هزار و ۲۳۳ قرارداد اجاره در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۰ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل از آن ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در شهر تهران نیز ۱۴ هزار و ۴۹۴ مورد خرید و فروش مسکن طی اسفندماه ۱۳۹۷ صورت گرفته که نسبت به بهمن ماه ۳۳ درصد افزایش و نسبت به اسفندماه ۱۳۹۶ بالغ بر ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین در اسفندماه ۱۳۹۷ شاهد امضای ۱۰ هزار و ۵۲۴ مورد قرارداد اجاره بودیم که نسبت به ماه قبل ۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۱۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که خوشبختانه بازار خرید و فروش مسکن در اسفندماه مقداری گرم شد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در املاک نسبت به طلا و ارز مزیت دارد؛ چرا که مسکن، کالایی مطمئن محسوب می‌شود و پس از نوسانات اقتصادی با نرخ تورم در حالت توازن قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به پیشران بودن بخش مسکن، افزایش معاملات در این بخش به ایجاد اشتغال منجر می‌شود اما بازارهای ارز و طلا چنین خصوصیتی ندارند.

قیمت مسکن همتراز با نرخ تورم خواهد بود

خسروی درباره پیش‌بینی از بازار مسکن در سال ۱۳۹۸ گفت: با توجه به رشد بیش از حد قیمت‌ها در سال گذشته، امسال قیمت مسکن حدود نرخ تورم و حتی پایین‌تر قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در سال ۱۳۹۱ یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به ۴.۰۰۰ تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال ۱۳۹۷ پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.

به گفته خسروی، برنامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده، از دو جنبه اشتغال و گردش مالی اهمیت دارد؛ زیرا ۱۷۴ شغل کلیدی به بازار مسکن وابسته است و هرچه معاملات بالاتر برود به رونق اقتصاد منجر می‌شود.

 

منبع: بنانیوز

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر اخبار

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ