modiriatbohran

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: سازوکار قانونی مناسب برای امدادرسانی ستاد بحران شهرداری در خارج از حریم شهرها فراهم شود.حسین امیری صبح امروز (سه‌شنبه) در جلسه ستاد بحران شهرداری اصفهان اظهار کرد: شهرداری‌ها در حوزه بحران به عنوان مدیریت شهر وظیفه خطیری بر عهده دارد و شهر اصفهان با جمعیت دو میلیون نفر و ۵۰ هزار هکتار محدوده قانونی و خدماتی باید ساختار مخصوص مدیریت بحران خود را دارا باشد.وی با بیان اینکه ستاد بحران باید خدمات رسانی به موقع در زمان وقوع حوادث را داشته باشد افزود: امروز وضعیت کشور به لحاظ جغرافیایی، آب و هوا، اقلیم و بسیاری فاکتورهای دیگر زمینه‌ای برای وقوع بحران‌ های طبیعی است؛ در شهر اصفهان نیز بافت قدیمی و فرسوده، ترافیک بالا، آلودگی هوا، معابر کم عرض در هسته مرکزی شهر، گسترش بی رویه شهر و افزایش جمعیت زمینه را برای بروز حوادث ناگوار فراهم کرده است.

جانشین ستاد بحران شهرداری اصفهان با اشاره به تجربه جهانی در زمینه مقابله با بحران‌های طبیعی همچون زلزله، خشکسالی، طوفان و آتش‌فشان گفت: حدود دو سوم از جمعیت جهان در معرض چنین حوادث طبیعی بوده‌اند و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت با بحران‌هایی ارتباط داشته و با خطرات، حوادث و بحران هایی درگیر بودند.

امیری خاطرنشان کرد: بنابر قانون شهرداری‌ها و طبق بند ۱۳ و ۱۴ ماده ۵۵ همین طور دستورالعمل وزارت کشور در حوزه شهرها ستاد مدیریت بحران با اعضای مشخصی تشکیل و شهرداری محور اصلی سازمان مدیریت بحران در شهرها قرار گرفته است؛ در شهر تهران سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تشکیل شده است و در شهر اصفهان نیز ساختاری به نام مدیریت بحران شکل گرفته، اما این ساختار پاسخگوی نیاز شهر نیست بنابراین ساختار باید تعریف شده و طبق مطالعات دقیق باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور ساختار مدیریت بحران را به شهر اصفهان ابلاغ می‌کند این در حالی است که ساختار مدیریت بحران شهر اصفهان باید با مراکز دیگر متفاوت باشد؛ امروز در شهرها علاوه بر حوادث طبیعی حوادث تکنولوژیک نیز خطراتی را برای زیرساخت ها، تأسیسات و منابع شهر در پی دارد.

 جانشین ستاد بحران شهرداری اصفهان تاکید کرد: شهرداران مسئول مدیریت بحران در شهرها هستند و اعضای ستاد مدیریت بحران نیز مشخص و دستورالعمل های لازم در این زمینه ابلاغ شده است؛ در هر منطقه از شهر اصفهان کانکس مدیریت بحران در نظر گرفته شده و شهرداری در راستای قانون شهرداری ها و طبق بند ۱۳ و ۱۴ ماده ۵۵ در این حوزه فعالیت داشته و چهار کمیته تشکیل داده است.

امیری با اشاره به عناوین و وظایف این کمیته‌ها گفت: کمیته امداد، نجات و اطفاء به مدیریت سازمان آتش نشانی اصفهان، کمیته تدفین اجساد به مدیریت سازمان آرامستان های شهرداری، کمیته سیلاب های شهری به مدیریت حوزه خدمات شهری شهرداری و کمیته آمار اطلاعات و اطلاع رسانی به مدیریت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: حوادث قابل پیش‌بینی نیست، اما می‌توان از بروز تبعات بعد از  آن‌ها جلوگیری کرد در این راستا مدیریت قبل از حادثه، حین حادثه و بعد از حادثه در نظر گرفته شده است.

جانشین ستاد بحران شهرداری اصفهان افزود: مدیریت قبل از حادثه شامل یادگیری، آموزش، تأمین امکانات و تجهیزات است درحالیکه مدیریت حین حادثه شامل خدمت رسانی به موقع می شود؛ مدیریت بعد از بحران در قالب ارزیابی ها، امداد رسانی، بیمه حوادث، وام های بلاعوض که در اختیار حادثه دیدگان قرار می‌گیرد مفهوم پیدا می‌کند به علاوه دولت نیز پس از وقوع حادثه موارد مالی و پشتیبانی تسهیلات را مدنظر قرار می دهد؛ این سه مدیریت در سه زمان متفاوت باید به صورت هماهنگ انجام شود.

امیری درباره مهم ترین حوادث چندماه اخیر در شهر اصفهان گفت: آتش سوزی بازارچه ارتش، آتش سوزی جارو سازی در شهرک صنعتی جی، حادثه برخورد تانکر حمل سوخت به پل عابر پیاده از جمله حوادثی بود که شهر اصفهان طی چند ماه اخیر با آن روبرو شد؛ در این حوادث همه نیروها امکانات و تجهیزات به کار برده شد تا خسارت جانی نداشته باشد و خسارت مالی کمتری به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری وارد شود.

وی تأکید کرد: شهر اصفهان نیازمند ۴۰ ایستگاه آتش نشانی است، اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ باید به ۴۰ ایستگاه برسد، زیرا طبق استانداردها باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش‌نشانی وجود داشته باشد؛ ایجاد حدود پنج تا شش ایستگاه آتش نشانی در بودجه شهرداری‌های مناطق برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

امیری افزود: منطقه ناژوان با ۱۲۰۰ هکتار، امکانات ایمنی و تعداد ایستگاه متناسب آتش نشانی را نداشته و این منطقه به دلیل هویت و سرمایه‌ای که برای شهر اصفهان دارد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دو ایستگاه آتش نشانی در حال تجهیز است گفت: در فرایند نوسازی این سازمان ۱۰۰ نیروی جوان در روزهای آینده و ۲۰ دستگاه ماشین آلات در این سازمان به کار گرفته شده است، در واقع نوسازی در منابع مالی، مادی و امکاناتی سازمان آتش ‌نشانی به وجود می‌آید.

جانشین ستاد بحران شهرداری اصفهان در مورد امکانات سازمان آرامستان‌های شهرداری در زمان وقوع حوادث خاطرنشان کرد: سردخانه آرامستان ظرفیت نگه‌داری ۳۰۰ جسد را داشته و در این زمینه پیش بینی های لازم انجام شده است، همینطور فرایند شستشو، غسل و دفن اجساد نیز در کوتاهترین زمان انجام خواهد شد و برای ۱۰۰ سال آینده زمین مورد نیاز در آرامستان شهر اصفهان برای خاکسپاری پیش بینی شده است.

امیری ادامه داد: طرح مطالعات سیلاب های شهرداری نیز به وسیله معاونت شهرسازی و معماری در حال انجام است تا در زمان بارش باران و برف شهر با حوادث کمتری روبرو شده و خسارت کمتری به تأسیسات و زیرساخت های شهری وارد شود، امسال نیز هنگام بارش‌هاهماهنگی لازم ایجاد دشد تا مشکلی برای تردد ایجاد نشود.

وی تأکید کرد: شهرها نیازمند توجه و برنامه‌ریزی هستند و مدیریت بحران باید همه تلاش خود را به کار گرفته و پیش بینی لازم را از لحاظ امکاناتی، آموزشی و تجهیزاتی فراهم کند، زیرا شهر اصفهان در مدیریت بحران معین منطقه دو شهر تهران و همین طور شهرستان های اطراف اصفهان است، بنابراین باید تعامل خوبی بین مدیریت بحران فراهم و تبادل اطلاعات در این حوزه انجام شود.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان تأکید کرد: حوزه خدمات شهری شهرداری در محدوده حریم شهرها فعالیت می‌کند و اگر مأموریتی خارج از شهر به این سازمان محول شود، بنابر دستور فرمانداری شهرستان باید با حضور خود در منطقه امدادرسان باشد، اما چنانچه اتفاقی در حوزه خارج از شهر بیفتد شهرداری موظف به پرداخت خسارت است در حالی که طبق قانون از شهرداری حمایتی از این باب نمی‌شود بنابراین باید سازوکار قانونی در این زمینه ایجاد شود تا شهرداری طبق قانون وظیفه خود را به انجام برساند.

منبع: شهرداری اصفهان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر اخبار

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ