shahrdaresfahaan

شهردار اصفهان بودجه 4100 میلیاردی سال 98 را به شورا تقدیم کرد. شهردار اصفهان در صحن علنی شورای شهر از افزایش 42 درصدی بودجه عمرانی شهر اصفهان در سال 98 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، قدرت الله نوروزی با حضور در شصت و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور تقدیم لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری اصفهان به شورای شهر با بیان اینکه بودجه سال آینده دومین بودجه‌ ای است که در دوره جدید مدیریت شهری تدوین می ‌کنیم، اظهار کرد: در این دوره سعی شد نقطه نظرات شورای شهر و کمیسیون های مربوطه را در برنامه لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: در بودجه سال 98 پروژه های نیمه تمام را در تخصیص منابع در اولویت قرار دادیم. توسعه برنامه ریزی با تاکید بر اهداف کمی و کیفی و شاخص های ارزیابی عملکرد از سیاست هایی بود که در برنامه و بودجه اعمال شد.

ارایه هماهنگ بودجه برای نخستین بار

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این برنامه حرکت شهرداری به سمت کاهش تصدی گری است، افزود: برقراری نظام کنترل پروژه ها با رویکرد مدیریت هزینه یکی دیگر از سیاست هایی است که در برنامه اعمال شده است.

وی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری، اتوبوس و خطوط تندرو و در صورت امکان راه اندازی تراموا را از دیگر سیاست های اعمال شده در بودجه سال 98 شهرداری ذکر کرد و گفت: تعریف پروژه های خاص و محرک توسعه در مناطق 15 گانه، از اولویت های بودجه سال آینده است.

نوروزی با بیان اینکه ناهماهنگی بین ارائه بودجه شهرداری و سازمان ها را حل کردیم تا ارائه همزمان و هماهنگ بودجه شهرداری با بودجه سازمان ها انجام شود، تاکید کرد: برای نخستین بار بودجه شهرداری و مجموعه های وابسته به صورت هماهنگ تحویل شورا شد.

رشد 37 درصدی بودجه برای سال آینده

نوروزی با بیان اینکه بودجه سال 97 سه هزار میلیارد تومان بود، تاکید کرد: در صورت تصویب شورای شهر بودجه سال آینده 4 هزار و 100 میلیارد تومان خواهد بود که رشد 37 درصدی را نشان می دهد که با رشد اقتصادی منفی 3.5 درصدی سال آینده کشور کار در حوزه های عملیاتی سخت می شود. با این وجود امیدوارم با کمک اعضای شورای شهر و جدیتی که در مدیریت شهری در تمام بخش ها وجود دارد این موضوع تحقق پیدا کند.

وی افزود: بودجه جاری امسال 946 میلیارد تومان بوده که 31 درصد از کل بودجه را شامل می شد اما برای سال آینده هزار و 187 میلیارد است که 29 درصد از کل بودجه را شامل می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه با توجه به افزایش حقوق ها و قیمت ها و مشکلات احتمالی سال آینده، این افزایش منطقی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: 25 درصد افزایش بودجه جاری، افزایش 42 درصدی بودجه عمرانی و افزایش 37 درصدی در کل بودجه سال آینده از وی‍ژگی های بودجه 98 شهر اصفهان است.

تغییرات کمی بودجه سال 98

وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی امسال 2 هزار میلیارد تومان معادل 69 درصد بودجه و بودجه عمرانی سال 98 دو هزار و 913 میلیارد تومان معادل 71 درصد است، گفت: در مقایسه نسبت بودجه جاری به عمرانی برای سال آینده با کاهش 2 درصدی در بودجه جاری و به همان نسبت با افزایش در بودجه عمرانی مواجه هستیم که امیدواریم با این افزایش بودجه شاهد رشد و شکوفایی بیشتر در حوزه عمرانی باشیم.

نوروزی اظهار داشت: هزینه های جاری امسال شهر اصفهان بدون ماده 18، 25 درصد و برای سال آینده 21 درصد خواهد بود که در هزینه های جاری کاهش 4 درصدی را نشان می دهد که خود این نیز یک موفقیت محسوب می شود. هزینه های عمرانی امسال 75 درصد از بودجه و سال آینده 79 درصد را شامل می شود که امیدوارم با این برنامه و بودجه و تصویب آن در شورای شهر و حمایت همه جانبه در تحقق بودجه ها، شاهد خدمات رسانی بیشتر در سال 98 به شهروندان باشیم.

ویژگی های بودجه سال 98 و تغییرات کیفی

وی ادامه داد: بهبود و افزایش کیفیت زیست محیطی برای شهروندان با سیاست کاهش آلاینده ها و توسعه هوشمند فضای سبز، توجه ویژه به مقوله بازآفرینی شهری در نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی، ‌تدوین فرآیند و آماده سازی زیرساخت های مطالعات مهندسی ارزش برای پروژه های شهری، ‌تمرکز بر تامین منابع آبی پایدار مانند خرید پساب و ایجاد تصفیه خانه ها برای آبیاری فضای سبز، تعریف پروژه های جدید با رویکرد ارزش آفرینی حداکثری از جمله سیاست هایی است که در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برنامه عملیاتی ما در این برنامه و بودجه مبتنی بر مبانی برنامه 1400 و برنامه سنجش پذیری شهرداری، سیاست های مدیریت جدید شهری و نقطه نظرات اعضای شورا و روسای کمیسیون ها است، اضافه کرد: این برنامه فرآیندی دارد که در 6 گام بیان شده است. از جمله این گام ها شامل سنجش عملکرد و سیاست های کلان،‌ تعیین مقاصد راهبردی به عنوان نقاط تمرکز فعالیت های سه ساله آتی شهرداری، برآورد درآمد سال 98 بر اساس تحلیل عملکرد گذشته و روند شاخص های اقتصادی گذشته نگر و آینده نگر است.

شهردار اصفهان ادامه داد: بر اساس تحقیق مرکز پژوهش های مجلس در سال آینده با رشد منفی اقتصادی 3.5 درصد مواجه هستیم که در نتیجه برای شهرداری ها وضعیت خوبی پیش بینی نمی شود، بنابراین ناگزیر هستیم درآمدهای عملیاتی را که تحت تاثیر این رشد اقتصادی منفی قرار می گیرد به سوی درآمدهای سیاستی سوق دهیم. بدین منظور فروش اوراق،‌ تبدیل دارایی ها و فروش اموال، دریافت وام و پروژه های مشارکتی در بودجه پیش بینی و مورد توجه قرار گرفته است تا بتوانیم از این طریق بودجه را تحقق ببخشیم.

وی گفت: گام چهارم بودجه سنجش عملکرد، سیاست گذاری و تخصیص اعتبارات جاری است. در هر طرح و برنامه محدوده، زمان و هزینه ها را در نظر گرفتیم. به عنوان مثال در حلقه حفاظتی شهر اصفهان که یکی از اولویت های کاری شهرداری است، محدوده، زمان و هزینه را در نظر گرفتیم و بر اساس اولویت بندی صورت گرفته کار انجام می شود.

نوروزی گام پنجم در برنامه و بودجه سال 98 را برنامه ریزی طرح ها، پروژه ها و اقدامات سال 98 ذکر کرد و بیان داشت: گام ششم بودجه تخصیص اعتبارات عمرانی است.

وی حرکت از وظیفه محوری به نتیجه محوری را از خصوصیات این برنامه ذکر کرد و افزود: به طور مثال فرض می کنیم در وظایف خود به دنبال کاهش سوخت هستیم تا به کاهش آلایندگی نیز دست پیدا کنیم، لذا در حمل و نقل شهری باید برنامه هایی باشد تا بتوانیم به نتیجه مورد نظر برسیم.

شهردار اصفهان ارتقای سنجش پذیری برنامه ها، همزمانی و هم راستایی سازمان ها با برنامه و بودجه شهرداری، مشارکت حداکثری ذینفعان در شورای عالی برنامه ریزی و سایر کمیته ها را از دیگر ویژگی های برنامه های شهرداری ذکر کرد و افزود: لحاظ کردن برنامه های عملیاتی سه ساله تا سال 1400 با رویکرد تمرکز و اولویت بندی، کاهش آلاینده ها، حمل و نقل همگانی، توسعه زیرساخت ها و حکمرانی خوب شهری، مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، حاکمیت قانون، شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، ‌برقراری عدالت در خدمات رسانی به شهروندان، کارایی و اثربخشی، بینش راهبردی در راستای حکمرانی خوب از رویکردهای بودجه 98 شهرداری است.

وی اضافه کرد: ‌کاهش آلایندگی های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی عبور و مرور شهری،‌ تاب آوری شهری با تاکید بر افزایش ایمنی در محیط های شهری، بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی، سرزندگی فضاهای شهری و تحقق پذیری طرح های توسعه شهری از جمله مقاصد راهبردی و میانی برنامه عملیاتی شهرداری در سه سال آینده است.

منبع: خبرگزاری برنا

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر اخبار

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ