gitinews500

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مدیریت بحران سیل در شهرستان‌های مختلف کشور گفت: بسیاری از همکاران ما در حوزه‌های انتخابیه خود درگیر سیل هستند و گزارشی از عملکردها مسئولان در مدیریت بحران به کمیسیون عمران ارائه خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه سیل کاملاً قابل پیش بینی و پیشگیری است و مثل زلزله غیر قابل پیش بینی نیست گفت: هواشناسی میزان و زمان دقیق بارش باران را بر اساس میلی متر پیش بینی می‌کند و علم دقیق برای پیش بینی بارش‌ها در کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بهترین راه برای مقابله با سیل برنامه‌ریزی و احترام به طبیعت است، سیل در شیراز دقیقاً در مسیر رودخانه‌ای که مسدود شده بود اتفاق افتاده است، یعنی آب به مسیر اصلی خود بازگشته ولی چون این مسیر بسته شده بود به سیلاب تبدیل شده است.

کیانپور با بیان اینکه به هر حال سیلاب راه خود را باز می‌کند تصریح کرد: اگر عکس‌های دهه هفتاد شهرستان شیراز را با تصاویر امروز این شهرستان مقایسه کنید کاملاً مشخص است که قبلاً در این شهرستان مسیر رودخانه وجود داشته است و این مسیر تبدیل به اتوبان شده است و امروز آب به مسیر رودخانه بازگشته است، بنابراین مقصر مسئولانی هستند که در این مسیر اتوبان ساختند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها، جنگل خواری، کوه خواری، ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها را غیرقانونی خواند و گفت: ما به طبیعت دست‌برد زده‌ایم و این تصرف در طبیعت موجب مشکلات ما شده است.

وی ادامه داد: در شمال کشور نیز به جنگلداری و آبخیزداری توجه نشده و حاشیه رودخانه‌ها و جنگل‌ها به فروش رسیده است؛ همین امر موجب جاری شدن سیلاب شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم جانمایی دقیق پروژه‌های عمرانی، امروز ناچار به منفجر کردن مسیر راه آهن شده ایم.

کیانپور گفت: در راستای پیشگیری از بروز سیلاب‌ها باید از ساخت و سازهای غیر قانونی جلوگیری کرد و مسیر رودخانه‌ها را بازگشایی نمود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: کمیسیون عمران علل بروز سیل و همچنین راهکارهای پیشگیری از تکرار این بحران را مورد بررسی قرار خواهد داد و تلاش داریم تا گزارش مستقل از مدیریت بحران در هر استان به صحن علنی مجلس ارائه دهیم و انشاالله تذکرات لازم و راهکارهای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی نیز در گزارش کمیسیون عمران به صحن علنی مجلس ارائه می‌دهیم.

 

منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر اخبار

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ