maskangeran

آمار بانک مرکزی حاکی از افزایش ۲۰ درصدی قیمت اجاره بهای مسکن در دی‌ امسال است و از سوی دیگر متوسط قیمت هر متر مربع منزل مسکونی در منطقه یک معادل ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل افزایش دارد. این در حالی است که حجم معاملات در این ماه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته با کاهش همراه بوده است.

به گزارش بنانیوز؛ در دی ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از معاملات مسکن در دی ماه سال جاری، در این ماه تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به بیش از ۶۷۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش در ماه مورد نظر متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد افزایش یافته است.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران، به تفکیک عمر بنا در دی ماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۶۷۲۱ واحد مسکونی معامله شده واحدهای تا پنج سال ساخت تا سقف ۴۳.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر این گزارش، توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در دی ماه سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج با ۱۲.۴ درصد از کل معاملات انجام شده بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است و پس از آن مناطق چهار و ۱۰ به ترتیب با سقف‌های ۹.۵ و ۷.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در مجموع ۷۱.۳ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در دی ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده نیز تنها ۲۸.۷ درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است.

در این ماه، بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به دی ماه سال گذشته به منطقه ۹ با رشد ۱۰۹ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ با ۳۷.۶ درصد تعلق دارد.

بر اساس این گزارش، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که ارقام مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۶.۸ و ۶۹.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۱۰ ماهه سال جاری به ۱۰۴ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته ۳۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. علاوه بر آن در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع برای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران، هفت میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶.۹ درصد افزایش داشته است.

این گزارش نشان می‌دهد که در دی ماه امسال واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی پنج تا شش و شش تا هفت میلیون تومان به ازای هر متر مربع هر کدام با سهم یک سال ۱۰ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است و دامنه‌های قیمتی چهار تا پنج و هفت تا هشت میلیون تومان نیز با سهم یکسان ۸.۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که ۵۸.۷ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است.

همچنین توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیر بنای هر واحد مسکونی در این ماه نشان می‌دهد که بیشترین سهم انجام شده به واحدهای مسکونی بازدید برای ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم ۱۴.۴ درصد اختصاص داشته است و واحدهای دارای زیر بنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم‌های ۱۴.۱ و ۱۲.۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارد که در مجموع در این نوع واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۵.۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در ماه مذکور واحدهای مسکونی با ارزش ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان با سهم ۱۷.۷ درصد بیشترین معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است و پس از آن واحدهای دارای ارزش ۳۰۰ تا ۴۵۰ و ۴۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۷.۱ و ۱۰.۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

این گزارش حاکی از آن است که در این ماه در مجموع ۴۸ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان اختصاص داشتند. همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در دی امسال نشان‌دهنده رشد ۱۹.۹ و ۱۷.۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

 

منبع: بنا نیوز

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر اخبار

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ