1515827CC

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت کشور ساماندهی درآمد و هزینه شهرداری‌ها بوده است، گفت: برخورداری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از درآمدهای مشخص و پایدار به منظور ارائه خدمات شایسته امری ضروری است.

سید سلمان سامانی اظهار کرد: در راستای ایجاد درآمد پایدار و تنظیم‌گری در زمینه هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از طریق روش‌هایی مانند کاهش وابستگی به درآمدهای غیرمستمر از جمله ساخت و ساز، تعیین ساز و کار موثر برای کسب درآمدهای قانونی و ساماندهی توزیع عوارض ناشی از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و کمک‌های مالی دولت، لایحه‌ای تحت عنوان لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب دولت رسید و اکنون در نوبت بررسی در مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی با ابراز امیدواری از تصویب هرچه زودتر این لایحه توسط مجلس در جلسات آتی خانه ملت تاکید کرد: تصویب این لایحه ضمن سامان بخشی به نحوه درآمد و هزینه شهرداری‌ها کمک شایانی به تقویت شهرداری های کوچک خواهد کرد.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه تقویت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موجب تقویت شهرداری‌های کوچک خواهد شد، گفت: با تصویب این لایحه و تبدیل شدن آن به قانون بسیاری از مشکلات مالی شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با مکانیزم درآمدهای پیش بینی شده رفع خواهد شد.

سامانی با اشاره به مزایای تصویب این لایحه در راستای توانمندسازی شهرداری‌های کشور تاکید کرد: در این لایحه پیش‌بینی شده است که یک درصد از کل درآمدهای حاصل از قانون مالیات های مستقیم به حساب متمرکز وجوهی که به این منظور ایجاد می‌شود نزد خزانه واریز شود.

وی ادامه داد: در همین راستا وزارت کشور موظف شده است وجوه مذکور را برای کمک به اجرای پروژه‌های اولویت‌دار و پرداخت تسهیلات به شهرداری های زیر ۲۵۰ هزار نفر جمعیت و دهیاری‌ها به نسبت جمعیت بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت کشور و سازمان برنامه تهیه می‌شود، هزینه کند.

سامانی با بیان اینکه یکی دیگر از تصمیمات مهم در راستای تقویت شهرداری‌ها بهره مندی از منابع حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده است، گفت: پیرو لایحه تصویب شده در دولت ۵۰ درصد از منابع موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم درآمد عمومی کشور و ۵۰ درصد دیگر نیز سهم شهرداریها و دهیاریها تعیین می‌شود که در قالب سه عنوان تعریف شده به شهرداری‌ها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به بعد نظارتی پیش بینی شده در این لایحه تصریح کرد: براساس این لایحه پیش‌بینی شده است که درآمدها و هزینه شهرداری ها در سامانه الکترونیکی برخط ثبت شود که این سامانه ظرف مدت یکسال از سوی وزارت کشور راه‌اندازی خواهد شد.

بر اساس گزارش وزارت کشور، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به توجه ویژه مجلس به لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون مشترک درآمد پایدار شهرداری ها و دهیاری ها که در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده با حضور نمایندگان وزارت کشور مورد بررسی قرار می گیرد که نشان دهنده عزم جدی مجلس برای بهبود وضعیت شهرداری ها است که به نوبه خود از اعضا و رئیس کمیسیون به سبب تلاش و حساسیتی که در بررسی و تصویب این لایحه دارند قدردانی می‌کنیم.

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر اخبار

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ