لوله های پنج لایه را می توان آخرین نوع از لوله های آبرسانی نامید ، که همه مزایای مدل های قبلی خود را دارد به همین علت متقاضی زیادی برای اجرا داشته و از آن استفاده می شود. نام اولیه این لوله ها در ایران لوله های تلفیقی بود. آلیاژ های اولیه آنها در ایران در دسترس است و هم از پلیمر و هم از بخش فلزی آن که معمولا آلومینیوم سبک است به مقدار زیاد در ایران یافت می شود بنابراین این لوله ها استفاده زیادی دارند

در این لوله ها در ابتدا پلیمر قرارگرفته سپس یک لایه چسب و بعد از آن آلومینیوم(که به صورت پرسی یا جوشی)قرار گرفته و لایه بعدی چسب و در نهایت لایه پلیمری قرار می گیرد. به همین دلیل به نام پنج لایه نامگذاری شده اند.

لوله پنج لایه

انواع پلیمر مورد استفاده در لوله های پنج لایه به شرح زیر هستند:

pe: این نوع پلیمر به دلیل اینکه تحمل گرمای چندانی ندارند در آب سرد مورد استفاده قرار می گیرند.از پلیمر ساده برای لایه های داخلی و خارجی لوله ها می توان استفاده کرد.این آلیاژ حداکثر در دمای 35 درجه قابل استفاده است.

pert: این مدل نسبت به پلیمر ساده خود ، کاربرد های بیشتری دارد. نکته مهم اینکه تحمل فشار آن تا 10بار بدون اینکه اتفاقی بیفتد، می باشد و همچنین این نوع از لوله ها ماندگاری و طول عمر زیادی دارند که این به علت پیوند طولی بین مولکول های این نوع ساختار پلیمر است. از این لوله ها می توان تا دمای 70درجه سانتیگراد استفاده کرد.

این گروه جزو پلیمرهای ترموپلاست یا گرما نرم می باشد ، یعنی پلیمری که در آن استفاده شده اثر گرما نرم و حالت پذیر دارند و پس از سرد شدن حالت جدید خود را حفظ می نماید.

مزایای لوله های Pert:

  1. سبک بودن این لوله ها
  2. انعطاف پذیر بودن آنها
  3. قابلیت بازیافت شدن
  4. نداشتن تاریخ انقضا

Pex: این  نوع از لوله های پنج لایه دارای ماده ی پلیمری گرما سخت می باشند. که همان پلیمر های ترمو پلاستیک با اصلاح شبکه ای شدن و پیدایش تغییرات ساختاری به وجود می آید. این پلیمر به شبکه ای هم معروف است. این مدل به جز پیوند های طولی ، پیوند عرضی نیز دارد. بنابراین این پلیمر ها پیوند مولکولی سختی دارند. این پیوند مولکولی مزیت هایی از جمله افزایش توان مکانیکی و تحمل فشار که در نتیجه باعث امکان کار در دمای ۹۵ درجه سانتیگراد به صورت مداوم را نیز دارند. پلی اتیلن PEX  در گروه پلاستیک های گرماسخت قرار دارد و در این دسته لوله های پنج لایه ، تنها پکس گرما سخت می باشد.

مزایا لوله های Pex:

  1. سبک بودن آنها
  2. قابلیت بازیافت شدن
  3. مقاومت آنها در برابرترک خوردگی، یخ زدگی، ضربه، سایش

bathroom

کاربرد لوله های پنج لایه:

– سیستم آب سرد و گرم مصرفی

– استفاده در سیستم گرمایشی (رادیاتور و فن کویل)

– استفاده در صنایع پزشکی

– مهم ترین تفاوت میان این دومدل لوله تحمل حرارتی آن هاست که این توان در لوله های pert هفتاد درجه با فشار 10 بار و در لوله های  pex نود و پنج درجه و فشار 10 بار می باشد.

– مورد دیگر تعمیر و نگهداری آسان است که در لوله های پکس اینکار آسان تر از لوله های پرت انجام می گردد.

– تفاوت دیگر، میان نوع پلاستیک های آنها می باشد که در لوله های پکس پلاستیک های گرما سخت و در لوله های پرت پلاستیک ها گرما نرم هستند.

– لوله های پکس در برابر یخ زدگی مقاومت بالایی دارند در حالی که که لوله های پرت چنین نیستند و نباید در مواردی که مکان رطوبت زیادی دارد استفاده کرد.

– لوله های پکس در برابر ساییدگی و ترک خوردگی مقاومت بالایی دارند اما در لوله های پرت این مقاومت بسیار کمتر است.

– و اما مورد دیگر که این مورد برتری لوله pertرا بیان می کند تاریخ انقضای مواد اولیه  آن است که در لوله های pert تاریخ انقضا وجود ندارد و میتوان سالیان دراز از مواد اولیه آن بهره برد اما مواد اولیه لوله های pex تاریخ انقضا داشته و نمیتوان مدت زیادی آن ها را نگه داشت.                 moghayese-loleh

جدول مقایسه انواع لوله ها

حال با توضیحات و مشخصات گفته شده در مورد لوله های پنج لایه شما انتخاب بهتری در مورد استفاده از آنها دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد لوله های فاضلاب اینجا کلیک نمائید.

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سایر مقالات

  • برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.
مجموعه گیتی هوم
ارسال پیام در واتس اپ